reklama

Spolu a šťastní (v škole)

To, že pedagóg by mal ísť do praxe dôkladne pripravený, je stará známa vec a veľmi zjavná, tak ako pre učiteľov, tak aj pre spoločnosť a hlavne deti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

. Učitelia sa dlhodobo snažia poukázať na neflexibilitu vzdelávacieho systému súvisiacu s výrazným nedofinancovaním školstva a na to sa viažúce úspechy našich detí v testovaniach. Nie vždy ale je možné sa predvídavo pripraviť na všetko, čo život a prax v školstve prinesie.
Tobôž, ak sa potreby doby a spoločnosti rýchlejšie menia.
Slovenskou verejnosťou v poslednom období okrem menších a väčších káuz pohla aj výzva pedagogickej obce a rodičov o podporu v možnosti voľby akým písmom budú malí školáčikovia písať – našťastie úspešne. Zabojovali učitelia, zabojovali rodičia.

 Skúsme si to v pár bodoch zhrnúť :
- základom vzdelávania je schopnosť čítať, písať a počítať (trívium), po nadobudnutí týchto zručností sa dieťa ďalej vzdeláva ich používaním – čítaním, písaním aj počítaním
- pre ďalšie úspešné vzdelávanie je nevyhnutné čo najrýchlejšie zvládnutie práve týchto zručností... ktoré sa používaním zdokonaľujú ďalej.

Lenže.. Deti nie sú homogénnou masou. Deti sú úžasné malé bytosti, každé z nich je jedinečnou neopakovateľnou, nenapodobiteľnou osobnosťou a každé z nich postupuje vysoko individuálne, svojím tempom, v rámci možností, ktoré im vytvoríme a schopností, ktoré majú.
Nie všetky deti sú schopné štandardným tempom rovnako rýchlo a úspešne pokračovať.

Počas svojej praxe som sa stretávala hlavne s detičkami, ktoré nemohli postupovať štandardným tempom a Comenia Script ako keby bolo určené priamo pre ne : jednoduchšie tvary ktoré poväčšine zvládnu aj deti s miernejšou formou kvadruparézy, bez mnohých zátrhov, jednoducho vizuálne diferencovateľné. Comenia je prínosom aj pre deti so špecifickými a nešpecifickými poruchami učenia. Vzhľadom na nespojitosť jednotlivých grafém (písmeniek), malej medzierke medzi nimi sa deti ľahšie sústredia na každú jednu, čo napríklad pomôže dysortografikom lepšiu korekciu a sebakorekciu, dysgrafikom rýchlejšie a efektívnejšie zapamätanie a hlavne nácvik jednotlivých písmeniek a dyslektikom lepšiu vizuálnu kontrolu, podstatne nižší predpoklad výskytu chýb pri písaní a následnej kontrole, zároveň to uľahčí priraďovanie hlások k písmenu (fonémy ku graféme) a takisto umožní lepšie si opraviť chyby aj zapamätanie si, čím môže prísť ku kvalitnejšiemu zvládnutiu techniky čítania a písania rýchlejšie k rozvíjaniu porozumeniu textu... Ku Comenii sa pozitívne vyjadrili aj učitelia nadaných žiakov, napokon je známa vec, že mnohé nadané deti už v skoršom predškolskom veku začínajú písať a práve tlačeným písmom a nespojito ( a vyvodia si ho samé )... zo škôl sa od tých už pár stovák učiteľov, ktorí Comeniu vyučujú ozývajú pochvalné referencie a rodičia, prístupní inovatívnym veciam ich v tomto podporujú. Oprávnene, vyučovanie Comenie totiž vyžaduje ďalšie dovzdelávanie sa učiteľov, ktorí to zväčša robia vo voľnom čase ( v rámci náhradného voľna či dovoleniek), dobrovoľne a výhradne za svoje vlastné (nenávratne) finančné prostriedky, z vlastnej potreby osobného rastu a s ohľadom na potreby detí, ktoré sú im zverené a za ktoré prebrali zodpovednosť. Z lásky k deťom!
Comenia Script môže posunúť školstvo a pomôže deťom. Pomôže im tam, kde pomôcť má a môže.



Deti, ktoré môžu samostatne, hoci aj s redukciou pracovať, sú úspešnejšie.
Ako ale pomôcť tým, ktorým sa toto absolútne nedarí?
Dva príklady z praxe:
Dievčatko s dyslexiou a dysortografiou, samostatné a nesmierne húževnaté... vzdelávané bez asistentky, s triednou učiteľkou špeciálnou pedagogičkou, vedené raz za dva týždne poradenským špeciálnym pedagógom kde bola úspešne implementovaná korekcia pomocou čítacieho okienka, s podpornou individuálnou prácou navyše po vyučovaní 1-2x týždenne ( dobrovoľne, s vedomím rodičov a preto, lebo dieťa nesmierne chcelo na sebe pracovať) sa pracovalo s aj s prvkami SFUMATO – technikou splývavého čítania maľovaným čítaním, autodikátom a navyše s pracovnými listami na rozvoj vizuálnej diferenciácie a cvičeniami na rozvoj sluchovej diferenciácie prostredníctvom hry. Nesmierny posun vpred, viazané čítanie slov s intonáciou a dodržaním dĺžky hlások, v diktátoch postup zo 40 chýb behom polroka na 8-12 chýb. Dieťa schopné napriek problémom pracovať samé, s podporou rodiny.

Chlapček s poruchou reči, dysgrafiou a dysortografiou, dyskalkulickými prejavmi, s výrazne kolísavou pozornosťou a problémom s udržaním pamäťovej stopy, nesamostatný a rýchlo unaviteľný. S možnosťou mať asistentku na dvoch vyučovacích hodinách týždenne, ale nie na slovenskom jazyku či matematike. Písmo takmer nečitateľné, bez jednotného sklonu, kŕčovité, dysproporčné, bez dodržiavania liniatúry. Čítanie problematické aj vďaka veľmi nezreteľnej výslovnosti, zamieňaniu hlások, pomalému tempu...neudržal pozornosť, nevládal dočítať ani skrátený úsek. Pri počítaní nezvládnutý prechod cez 20, nepamätal si ani postupnosť krokov. Samostatne ani s dyskalkulickými tabuľkami nezvládal ani po opakovanej predchádzajúcej inštrukcii pracovať sám.
Dieťa, ktorému by veľmi výrazne pomohla by aspoň na hlavných predmetoch aspoň 20 minútová pomoc asistenta .
Je ich veľa, takýchto chlapčekov... je ich až príliš veľa na to, koľko málo asistentov sa im môže v školách venovať... mnoho telesne, sluchovo, zrakovo či viacnásobne postihnutých, mnoho s poruchami autistického spektra, mnoho hyperaktívnych s poruchou pozornosti. Nemôžu za to, nemôžeme obviniť dieťa, ktoré má takýto vážny problém...sú veľmi zraniteľné a bez pomoci nešťastné.. Škola by mala byť miestom bezpečia, radostného objavovania sveta. Pre tieto deti nie je a všetkým, ktorí im denne pozerajú do očí je to veľmi ľúto...
Viac asistentov školy nedostanú. Reálne pre VŠETKY školy na Slovensku bude v nadchádzajúcom školskom roku pridelených dokopy AŽ o 6 asistentov viac, dokonca niektorým školám všetkých asistentov vezmú. Množstvu detí, ktoré by mohli by vo vzdelávaní úspešnejšie a v škole šťastnejšie bolo štátom nahlas a dôrazne povedané NIE. Množstvu učiteľov a riaditeľov, ktorí veľmi chcú vyjsť v ústrety a neúspešne sa roky cvičia v „slohovaní“ projektov boli pred nosom tvrdo zaplesnuté dvere. Opakovane sú nútení prosiac vyklopkávať u zriaďovateľov, často neúspešne, kvôli dofinancovaniu...nielen kvôli zlému stavu budov, ale aj kvôli dofinancovaniu asistentov. Množstvu rodičov, ktorí platia tomuto štátu dane bolo odkázané, že pre ich dieťa ktoré je pre nich tým najcennejším, čo do ich života prišlo si majú zháňať a platiť pomoc pre ich dieťa sami, ako to viacerí z nich už doteraz robili.

Opakovane sa musíme spýtať, čo ešte musia spraviť tí, ktorí vykonávajú toto najkrajšie povolanie na svete a deti milujú, aby mohli pracovať pre deti a s deťmi a tešiť sa spolu s nimi z ich úspechov a nie poukazovať na to v čom všetkom tento systém zlyháva?

 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PaedDr. Lucia Porubčanská

Lucia Porubčanská

Lucia Porubčanská

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Žena, mama, "učka". Špeciálna pedagogička.Človek. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu